donaucruise.reismee.nl

Vidin, Bulgarije tot punt 0, Roemenie / Vidin, Bulgaria to point 0, Rumania

Bij aankomst in Vidin (Bulgarije) is het 29 graden met wat wind. Er gaan mensen op een vrij zware middagexcursie. Wij blijven aan boord. Tijdens het aanleggen lukt het om de foto’s bij het vorig verhaal erop te zetten. We hebben een rustige middag en houden ons aardig koest. In Vidin is het 27 – 29 C. Te warm om aan het dek te zitten, maar met een boek vermaken we ons wel.  We vertrekken bijna op tijd, net over halfzeven.

Zaterdag 11 augustus wordt het al snel weer warmer. Net als alle ochtenden zijn we tussen 7:30 en 7:45 bij het ontbijt. Daarna gaan we op het zonnedek zitten en kijken naar het landschap. Ik zit ook nog een tijd op de punt omdat de wind wat fris aanvoelt. Dat is vrij vlak met hier en daar wat heuvels. Tijdens de lunch komen we aan in Oltenita (Roemenië), waar een bijna ongemerkte douanecontrole is die geen oponthoud veroorzaakt. We vertrekken rond halftwee met de bus richting Boekarest. Het schip vaart ondertussen verder. We rijden door een landelijk gebied. Bij vrijwel alle huisjes zijn de tuintjes in gebruik als moestuin en boomgaard. Veel mooie orthodoxe kerken, af en toe een paard en kar en velden vol zonnebloemen die allemaal verdroogd zijn omdat het hier nog veel warmer is geweest dan bij ons. Het is bijna twee uur rijden tot het centrum van Boekarest. In de buitenwijken appartementsgebouwen die er erg armoedig uitzien en die nog uit de tijd voor de revolutie van 1989 stammen. Dichter bij het centrum zijn er veel al gerenoveerd en geschilderd in frisse kleurtjes. Er wonen ruim 1,6 miljoen mensen in de stad en met de omgeving mee 2,6 miljoen. Veel grote gebouwen. Het oude centrum dateert uit de 15e eeuw, maar daar is weinig meer van te zien. Na 1860 is de stad erg gegroeid. We zien het voormalige koninklijke paleis, een aantal musea en veel kerken. We rijden over het Vrijheidsplein waar gisteren een grote en tumultueuze demonstratie heeft plaatsgevonden. Ook nu zien we een begin van een demonstratie (er blijken volgens internet ruim 40000 mensen te zijn geweest. Nu haalt het aantal misschien net de 100.  Ook het gebouw waar Ceaucescu zijn laatste speech heeft gehouden en met zijn vrouw is opgepakt, zien we. Ervoor het monument voor de ruim 1200 jongeren die er zijn gesneuveld bij die revolutie in 1989. Het Casa Poporului is het grootste gebouw van Europa (270 m x 240 m, 86 meter hoog, 92 meter diep met 12 verdiepingen en 8 ondergrondse niveaus). Brede boulevards en straten doen wat aan Parijs denken. We stoppen rond vijf uur bij de voetgangerszone en lopen naar de Stravropoleos kerk uit 1724. Het restaurant ziet er aardig uit, maar ga er toch maar niet eten. Drie ongedefinieerde grijze, gelige en bruine kwakjes met wat verlepte slablaadjes, gevolgd door gevulde koolrolletjes met een klodder polenta, geheel moddervet. Niemand vond het lekker. Als dit typisch Roemeens is, beklaag ik het volk. Om zeven uur stappen we waar in de bus, die ons via de Roemeense A2 terugrijdt naar het schip dat inmiddels in Fetesti ligt. We zien nu we wat bloeiende zonnebloemvelden, een hertje en wat ooievaars. Als we om 20:50 aankomen is het bijna donker en tijd voor ee drankje.

Zondag de 12e beginnen we aan dce Donau Delta. De rivier wordt smaller en vele kanalen komen er op uit. Er zijn wat kleine toeristische complexen en hotels en af e toe een dorpjes. We zitten met de sectie Harlingen op het zonnedek als we rond de middag punt 0 bereiken, het punt waar de Donau in de Zwarte Zee stroomt. Een mooi gezicht met wat branding. We draaien om en varen een kilometer terug naar St, Gheorghe, waar we aanleggen. We zien al reigers (wit en blauw), aalscholvers en ook pelikanen en allerlei meeuwen. Na de lunch gaan mensen met kleine bootjes de delta in, maar wij blijven aan boord. Tijd om dit te posten.

On arrival in Vidin (Bulgaria) it is 29 C with some wind. Some people have a rather heavy afternoon excursion. We stay on board. The pictures accompanying the last story go online the moment we dock in Vidin. Temperature in Vidin is 27 – 29 C. We read through the afternoon. We leave almost on time, around 6:30 pm.

Saturday August 11, we have breakfast as usual about 7:40, we are on the sundeck or the bow of the ship because the wind is chilly every now and then. We arrive in Oltenita while we have lunch and our coach leaves for Bucharest around 1:30 pm. We drive through a rural area with little houses with gardens with fruit and vegetables. The drive is almost two hours. The housing dating back to he old days is still there, nearer city center a lot of the apartment building have been renovated and are now painted in fresh colors. The metropolitan area of Bucharest has 2,6 inhabitants. We pass Liberty Square where the day before a big and tumultuous demonstration took place, I am writing this a day later and have seen on the internet that what we saw was the beginning of a gathering of another 40,000 people. We see all the big buildings, like museums, hotels, government buildings, former palaces etc., We see the building where Ceaucescu held his last speech and where he was arrested. In front of it a monument for the over 1200 young people that died during the revolution of 1989. The big boulevards and streets makes us think of Paris. The enormous Casa Poporului is the biggest building in Europe and was not finished yet when dictator Ceaucescu was killed. We stop at the pedestrian zone to see Stravropoleos church (1724). The restaurant looks nice, but we will not recommend it for dinner; the food is not fresh and looks not nice either. At 7 pm we are back on the bus and drive the A2 to the ship. We see a lot of sunflowers, bambi comes by and two storks are keeping watch. We reach Fetesti at 8:50 pm. That is where the ship is docked at that moment. Time for drinks.

Sunday morning the 12th, we are entering the Danube Delta. The river gets narrower and lots of canals come into the river. Small touristic complexes and some villages follow and while we are on the sun deck, we arrive a point 0 and turn around there. We look out at the Back Sea. Returning to St. Gheorghe we see pelicans, herons, cormorants and many different other birds. We dock around noon and have lunch at 12:30 pm. Time to post this part[AR1] .,

[AR1]

Dawn Rivait

Brings back so many memories of our river cruise last fall.
Bucharest is quite a pleasant surprise. Clean, well kept, nd sound like the bus ride we had, although we had a cou[ple of nights in Bucharest and then up to Transylvania and flew home from Bucharest. But you get to go on to the delta and see the Black DSea, which you have sailed before.
Sounds like you are enjoying the river cruise.
Many thanks for the “ride” along with you,
D

Bernie Rivait

Great trip-hope you are enjoying!

Joy

Glad you are enjoying your trip. Don't worry, I'll probably never get to that restaurant to eat anyway! Haha. The field of sunflowers reminds me of riding by the fields of tulips in Holland. I've never been on a cruise in Europe (except the Hurtigruten fjord cruise. I find it strange that you leave the ship to tour, then get picked up somewhere else. In the Caribbean we got back on at the same place after touring for the day. Love seeing your accounts and pictures,

marjoleine

toch varen jullie snel door alle landen heen! nu al in de zwarte zee. wat gaaf een pelikaan!
hier is het fijn weer geweest - niet teveel zon in het noorden helemaal tof.
wij zijn van Leeuwarden naar Grou gevaren - ook heel fijn.
dank weer voor het verslag en vaar ze

Tanja

Fijn dat jullie genieten. Ik geniet mee van de verslagen en de foto 's. Die foto in de mist en van punt 0 prachtig en de Pelikaan natuurlijk. Jammer dat dat "Roemeense" kwakje zo tegenviel. Wens jullie nog fijne tijd.

Lieve groetjes

Toos

Dat gaat vlug, nu al aan de Zwarte Zee, turbomotor?
Hopelijk is de terugreis niet zo heet als de heenreis zodat je op het zonnedek kan genieten.

wiep

lieve buurtjes alles goed hier,gelukkig niet zo warm meer en jullie blazertje heeft even rust.
lekker genieten en veel liefs van mij.

Klaas en Joke

Prachtig om jullie avonturen weer te lezen. Wij zijn inmiddels ook weer op honk. Jullie nog lekker blijven genieten ! Lieve groeten uit een met net voorbijkomende stortbui Drylts.