donaucruise.reismee.nl

van 0 tot Novi Sad

Zondagmiddag is het te warm buiten om in te zitten, maar we vermaken ons met onze boeken en het opslaan van de foto’s. Zoals alle dagen is ook nu het diner weer uitstekend, altijd keus uit vlees, vis of vegetarisch, en ook een halve portie is mogelijk. Kelner Igor uit Ukraine probeert het iedereen naar de zin te maken en krijgt zelfs af en toe mopperende tafelgenoot Willem aan het glimlachen of grimlachen. We varen rond 20:00 weg uit St. Gheorghe. Op internet zie ik dat het begin van de demonstratie die we in Boekarest zagen op een soort veldslag is uitgelopen (40.000 deelnemers, 450 gewonden). Gelukkig niks van meegekregen (het was niet te voorspellen, horen we later).

Maandag 13 augustus na het ontbijt even haar wassen en Jan scheren voor we op dek gaan zitten. We drinken koffie op het zonnedek met Wietske en Kees en luisteren naar Jacqueline die voorleest uit het dagprogramma omdat er nogal wat mensen zijn die moeite hebben met hetgeen cruise director Maggie omroept in het Duits (inderdaad tamelijk onverstaanbaar) en Engels (stuk beter) en niemand verstaat Israëlisch. Maar als je de uitstekende info vooraf hebt gelezen, weet je ook genoeg. Alleen de tijden veranderen nogal eens, dus dat is even opletten. We zien een prachtig glimmende kerk en daar leggen we even later aan, in Hirsova (of op z’n Roemeens Harsova). De lunch is al om iets over twaalf en we gaan weer zitten bij Loes, uit Mussel en Willem en Els uit het mooiste dorp van Nederland (volgens Willem dan), Velp (nou jij weer Toos). We bestellen allemaal halve porties en dat is meer dan genoeg. Na de lunch gaan veel mensen op excursie naar Constanta, wij blijven rustig aan boord en varen verder. We gaan om een uur of vier thee- en koffiedrinken en pakken er een paar mini-gebakjes bij, kleine pietenvoertjes zal ik maar zeggen. Rond halfzeven gaan we onder de bruggen bij Fetesti door en we leggen aan. De mensen die op excursie geweest zijn, komen weer aan boord. Alweer tijd voor het diner. Ondertussen vertrekt de boot weer. Later op de avond zal er nog een ongemerkte grenscontrole zijn, maar dan snurken wij al.

Dinsdag de 14e zijn we alweer een heel stuk verder. We staan vroeg op, want bij de eerste stop in Rousse gaan we van boord voor een excursie naar Veliko Tarnovo. We zijn daar wel een halfuur later dan gepland, maar rond negen uur zitten we in de bus. We hebben een gids die prima Nederlands spreekt (een docent aan de universiteit in de stad Veliko Tarnovo die tevens werkt als reisgids). We verlaten direct Rousse en door een gebied met grote boerenbedrijven rijden we naar het zuiden. We passeren een plaatsje met een oude byzantijnse brug, Byala en daar is ook in bomen 1300 aangegeven (zo oud is Bulgarije als land al). We bereiken Veliko Tarnovo dat op drie heuvels is gebouwd, de stad van de tsaren. Er is een lange stadsmuur, een grote bierfabriek en de huizen hangen langs de hellingen op terrassen. We bezoeken de oude Petrus en Pauluskerk met mooie muurschilderingen. Daarna nog een stop bij een brug over de rivier Jantra en een groot monument. Bij het Grand Hotel krijgen we een soort geitenkaasflap met een glas wijn en koffie (kromme lepeltjes, zo sterk). Het is alweer tijd om terug te gaan. We rijden terug naar het schip dat nu gevorderd is tot Shvistov. Het is het meest zuidelijke punt van de Donau (km 554). Het was 27-29 C vandaag. Rond twee uur zijn we er en klauteren we weer aan boord. Lunch, even een slaapje en ondertussen varen we verder. Mooie zonsondergang tijdens het diner.

Woensdag 15 augustus varen we Bulgarije uit en krijgen we aan bakboord Servië, terwijl Roemenië nog aan stuurboord zit. We zijn dan al punt 819 voorbij. Na het ontbijt naar het zonnedek, waar we in de schaduw zitten met vier Harlingers, twee Dokkumers en wat loslopende buitenlanders. We lezen wat en we praten wat. We gaan rond halfelf door Djerdsab 2 en varen dan verder terwijl we een Balkansnack krijgen. De lunch is buffet vandaag en begint om één uur. Voor het eerst tijdens de reis zien we wat wolken. Rond halfvier de volgende grote sluizen, Djerdab 1. Boven is het te warm, maar voorop het panoramadek lukt het om buiten te zijn. Zodra we uit de sluis zijn is het te warm en gaan we naar de hut (na een kop thee) om op de Tabula Trajana te wachten (herinnering aan de door Trajanus gebouwde brug hier) en op het beeld van Decebal Rex Dacia, zijn tegenstander aan de andere kant. Het diner is om zeven uur en alle bedienden zijn verkleed als piraat en hebben glazen en bestek op tafel allemaal door elkaar gegooid. Verder is het rustig en is het eten net zo smakelijk als andere dagen. Mooie zonsondergang en dan ineens een fikse regenbui. We zetten voor we naar bed gaan de klok weer op thuistijd.

Donderdag 16 augustus zijn Els en Willem degenen die die tijdverandering niet hebben meegekregen en al heel vroeg aan het ontbijt zitten in een verder lege zaal). We zijn al om een uur of negen bij Novi Sad. Daar is een excursie of kun je zelf de wal op. Het is de tweede stad van Servië. Door douanecontrole duurt het even voor mensen van het schip af mogen. Ik zet dit ondertussen op de website.

Sunday afternoon is too warm to sit outside. Dinner on board is very good, always choice between meat, fish or vegetarian and our waiter Igor from Ukraine does his utmost to please everybody. Even our most critical dish member Willem tries to smile every now and then. At 8 pm we stasrt our journey upstream from St. Gheorghe. We read that the demonstration in Bucharest yesterday y had a lot of participants again and that there were 450 people wounded. Thank heaven, we were gone before that

Monday August 13, after breakfast I wash my hair and a shave for Jan before we go to the sun deck. We have coffee on the sun deck and listen to our tour guide because quite a few of the Dutch people complain about not understanding the German or English texts of cruise director Maggie. We had great info sent home beforehand, but they just think everything has to be told to them in person. Just times change for dinner, lunch or arrival at certain places. We see a lovely church flickering in the sun and a little later we dock near it, in Harsova (or Hirsova). Lunch is with the same people every day, because some of our fellow Dutchmen claim you have to remain where you are. Well we’ll just stay where we are and make the best of it. We all order half portions and that is enough. People leave for an excursion to Constanta and will rejoin the ship later in Fetesti. We have a coffee or tea break at 4 pm and we enjoy our books. Around 6:30 pm we sail under the two bridges at Fetesti before docking there. Dinner follows at 7:30 pm and we continue over dinner. There is a border control during the night, but this time nobody has to wake up.

Tuesday the 14th we have an early day because we reach Rousse early and have an excursion to Veliko Tarnovo. Our guide is a professor at the university of Veliko Tarnovo who also works as a tour guide. His Dutch is perfect with a charming accent. A lot of very big farms. We pass by Byala a little town with an old Byzantine bridge and 1300 in trees to celebrate the fact that Bulgaria is already a state for 1300 years. We reach Tsar-city Veliko Tarnovo, built on three hills and alongside river Jantra. There is a long city wall and a very big beer factory. The houses on terraces along the hills. We visit the small Peter and Paul church with paintings inside and we have a stop at one of the bridges across river Jantra, to see the big monument with the horses. At the Grand Hotel we have a piece of goat cheese cake, a glass of Bulgarian wine and very strong coffee. Time to return to the ship. It takes until 2 pm before we reach Shvistov and climb back down to the ship. This is the most southern point of the Danube (km 554). After lunch a little nap while the ship continues westward. Temperatures today were between 27 and 29 C. Lovely sunset.

Wednesday August 15, we leave Bulgaria and now have Serbia on portside and still Rumania on starboard. We have already passed point 819 when we have breakfast.We spend the morning on the sundeck and talk and read with people of our group. We pass Djerdab 2 locks at about 10:30 am and get a Balkan snack after that. Lunch is about 1 pm. For the first time during the trip we see some clouds. Around 3:30 we reach Djerdab 1 locks and we watch the passage from the panorama deck bow. After a cup of tea, we go back to the cabin to wait for the Tabula Trajana (in remembrance of Trajanus who built a bridge here and a little further on the opposite side the statue of Decebal Rex Dacia, his adversary. Dinner is pirate style, all servants dressed up like pirates and the cutlery and glasses mixed op on table. The food is as good as every day. During dinner a fantastic sunset and then: RAIN.

Thursday August 16, we turn our watches back to home time. Just two people did not get the message and are the early birds at breakfast. Around 9 am we reach Novi Sad. We wait for customs to say people can go ashore, Meanwhile I’ll put this on the blog.

Broertje

Het is dus best wel aanpoten als ik die afstanden zolees. Ter geruststelling de warmte hier is wel geweken, nu gewoon een prachtzomer met watergebrek. daar hebben wij hier in de polder geen last van. Wateen geluk overigens dat ze halve portsies serveren, het zou voor mij zeker wat extra kilo’s opleveren. Strekte met het vinden van schaduw en goede plekjes om van de schone blauwe D te genieten. ( op de foto’ s vind ik hem niet echt blauw overigens)

Marie Therese

Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Op het landkaartje kun je goed volgen op welke hoogte jullie zitten. Geniet van de dagen die nog komen.

Bob & Joyce

It's been a number of years since our Danube River cruise. It seems your excursions we're different from ours. The only time we had a problem with border control was during an excursion in Bulgaria. They collected everyone's passport. They detained the bus for 30 minutes because of our USA passports. Did your ship provide any evening entertainment??
Love
Bob

Riekje

Jullie nog steeds warm. Hier heerlijke temperaturen en soms zelfs een buitje. De tuin is daar mee gebaat. Zomermarkt Oudemirdum was niet een groot succes. Weinig bezoekers. Slechts 3 Oerr leden en voor € 35 verkocht. Geniet van jullie reis.

Joy

Another fantastic trip has come to an end for you. It's been fun reading your posts. How did you like the goat cheesecake? Donna and Rich came over tonight and brought some nice vegetables (tomatoes and yellow squash). Their puppy (7 months) was with them. It is so full of energy. They are taking it to obedience school to try to calm its behavior. Thanks for sharing your adventures. Have a safe trip to your home. Love. Joy

Dawn & Bernie

What a wonderful trip you have had. A few delays but a big problem.
NIce to be taken care of, and sounds like you are quite enjoying the River Cruise. Such a nice EASY and relaxing way to travel.
Sounds like great service, and meals are good. Do they have Fetaccino Alfredo for Jan??
Enjoy and love travelling along with you.
D

marjoleine

wat afwisselend dat je vaart en op excursie mee kan gaan.. Top.
Wij hebben nu 2 dagen reuzen van Royal de Luxe achter ons.
Ze liepen aan alle kanten om ons huis heen - zelfs vanaf het balcon geweldige foto's gemaakt
veel door de stad gelopen en genoten van het spectacle.
straks gaan we nog ergens langs de Dokkumer Ee zitten om ze weg te zien varen.
groet en ook jullie "vaar ze"