donaucruise.reismee.nl

Tussen Wenen en Vidin / Between Vienna and Vidin

Woensdag 8 augustus varen we door Slowakije. We worden redelijk vroeg wakker en tegen halfacht leggen we aan bij de Maria Valeria brug tussen Esztergom (Hongarije) en Sturovo (Slowakije). Tijdens het ontbijt gaan mensen van boord voor een excursie. Ze komen in Budapest weer terug aan boord. Aan de Hongaarse oever zien we basiliek die een kopie is van de Sint-Pieter. De koepel is na die van de Sint-Pieter en de Sint Paul in Londen, de grootste ter wereld. We varen verder langs veel strandjes, zien dorpen en veertjes en genieten van het mooie weer. We zitten vrijwel voortdurend op het zonnedek. Rond de middag naderen we de Hongaarse hoofdstad Budapest. We varen onder de negen bruggen door en langs de bekende gebouwen als de kathedraal, het vissersbastion, de tandradbaan en het parlement. Na de Gellertbrug leggen we n om onze medepassagiers weer op te pikken. We herkennen Hotel Gellert, de ingang van het bad eb zien het grote monument bovenop de heuvel, waar we jaren geleden zijn heen geklommen. We lunchen en blijven in de hut omdat het bovenop nu veel te warm wordt. Ook in de hut hebben we goed uitzicht. Om zes uur houdt Jacqueline een praatje en we krijgen een drankje als troost voor de barre middag in Passau. Het diner is gezellig en we trachten wakker te blijven tot Mohacs, waar de grenscontrole met Servië plaats moet vinden. Maar als we horen dat het wel halfeen kan worden, gaan we toch maar slapen. Uiteindelijk worden we door de omroepinstallatie allemaal opgeroepen naar de receptie te komen omdat onze slaperige gezichten vergeleken moeten worden met onze paspoorten, Jan kleedt zich min of meer aan en ik doe een T-shirt over mijn nachthemmetje en ga op blote voeten naar beneden. Er staan twee boos kijkende Serven achter de balie, een kribbig vrouwtje en een grote kerel, die kijken en knikken.  We lijken goed genoeg en mogen weer naar bed. Kortom een happening.

Donderdag 9 augustus varen we over een spiegel met wat grondmist erboven. Links Servië (bakboord), rechts Kroatië (stuurboord). Na het ontbijt weer naar boven. We zitten er lang en kijken het landschap. Af en toe een plaatsje, af en toe strand, enkele bruggen en ook passeren we Novi Sad. We bereiken met dik anderhalf uur vertraging Belgrado, de Servische hoofdstad. Een bemanningslid gaat met een koffer met paspoorten van boord en blijft bijna een uur weg, Daarna mogen we van boord. Het is dan half vier geweest in plaats van de gepande tijd halftwee. De bus rijdt ons door de stad langs allerlei regeringsgebouwen en tijdens de Balkanoorlog verwoeste gebouwen naar de orthodoxe Sint Sava, Die blijkt binnenin in de steigers te staan, alleen de crypte is klaar. We rijden verder en komen bij d voetgangerszone, waar we uitstappen en een drankje krijgen, Het is 33 graden dus we blijven met een paar mensen zitten tot halfzeven en worden op de uitstaphoek opgepikt door de buschauffeur, Daarna pikken we de rest van de groep op die naar Kalemegdan, het fort van Belgrado, zijn geweest. Rond zeven uur zijn we terug bij het schip, eigenlijk zou dat op dat moment al moeten vertrekken. We frissen ons snel op, want het diner, dat in een zitting plaatsvindt, begint ook direct. We vertrekken pas als we rond negen uur aan het toetje zitten. Het uitzicht op het fort is schitterend. De klok gaat tijdens de nacht een uur vooruit.

Vrijdag 10 augustus rond halfzeven naderen we de IJzeren poort. Landschappelijk erg fraai en veel plaatsjes langs de oever. We bereiken tijdens het ontbijt de sluis Djerdap 1, dat is de grootste dubbele sluis in de Donau. Ze zijn gebouwd als Servisch-Roemeens project tussen 1960 en 1972 en er is een grote elektriciteitscentrale bij de dam. Het gaat hier met 2 x 16 meter omlaag. We drinken boven koffie en lezen wat. Om halfeen is er een lunchbuffet terwijl we sluis Djerdap 2 passeren met de laatste 10 meter verval. Tot de Zwarte Zee geen sluizen meer. Vanmiddag een stop in Vidin.

Wednesday August 8, we sail through Slovakia. We wake up rather early and have a short stop at Esztergom (Hungary) at the foot of Maria Valeria bridge, connecting Esztergom with Sturovo on the Slovakian side of the river. Past the bridge we see the basilica shaped like St. Peter in Rom. The dome of the church is the third biggest in the world (after St. Peter and St. Paul in London). During breakfast several people leave the ship for an excursion. They will return later today in Budapest. We continue the cruise and see lots of villages and ferries and enjoy the weather from the sun deck. Around noon we arrive in Budapest, pass underneath nine bridges and see a lot pf famous buildings like parliament, baston and cathedral. We stop to pick up the excursion people near Gellert bridge before continuing. We say in the cabin as outside the temperature is too high. At 6 pm there are drinks for the whole group and we have a nice dinner. We try to stay awake until 10 or 11 pm for the border control at Mohacs into Serbia. When we hear that it may be around 1 am, we go to bed. We are waking up at 0.30 am and have to go to reception to show our sleepy faces to a couple of Serbian officials. I am dressed on my nighty with a t-shirt over it and on bare feet ?. Everybody is sleep walking, the Dutch group, the British group and the Israeli group. They look at you compare your face with your passport and you are excused to go to bed again. What they do to please you.

Thursday August 8, we sail on a mirror with some low mist, Croatia to the right and Serbia to the left (or better starboard and portside). After breakfast we sit on the sundeck. Later in the morning we pass Novi Sad. With about two hours delay we reach Belgrade, the Serbian capital. One of the ships ‘officers takes a suitcase full of passports to customs and it takes about an hour for him to come back Now we can go ashore. The bus takes us on a city tour of Belgrade. We see a lot of government buildings, but also remnants of the Balkan War and we go to St. Sava, the orthodox church, the inside is not finished yet, only the crypt if ready. We drive around and stop at the pedestrian zone for a drink at the Majestic Hotel. As it is 33 C a few of us remain there while to others go to the Belgrade fortress Kalemegdan. We have an impression of this city of 1 ,5 million people. It is 7 pm when we reach the ship. We can freshen up but are requested to come for dinner as soon as we are ready. When we are having desert we finally leave Belgrade. Our delay is still over two hours and will probably be the same for the rest of the cruise. The illumination on the fortress is beautiful. Overnight we change the clock one hour (later).

Friday August 10 around 7:30 am we reach the Iron Gate and during breakfast we are in the double Djerdap 1 locks, dropping 16 meters. The locks were built between 1960 and 1972 in a Serbian-Rumanian project. There is an enormous electricity plant at the dam. We sit on the sundeck, drink coffee and read. A lunch buffet takes place at 12:30 pm and meanwhile we go through the Djerdap 2 locks for another drop of 10 meters. Those are the last locks before we reach the Black Sea. This afternoon there is a stop at Vidin.

 


Reacties

Reacties

marjoleine

ach erm: had dat wel willen zien - iedereen met zijn slaaphoofd in de receptie
wonderlijk dat een reis die ongetwijfeld maand in maand uit gemaakt wordt zoveel vertraging kent...
maar je hebt vakantie dus het maakt niet uit
fijn dat het mooi weer is - hier ook weer prima na heel veel fijne regen
wat zien de gebouwen vanaf het water er imposant uit - er staat niets voor - in volle glorie kun je ze zien.
blijf genieten en schrijven, want het verslag is erg leuk.

Dawn and Bernie

Sure are glad you are enjoying your voyage. AS always so appreciate your blog, and brings back so many memories.
It printed the English copy twice, not sure why, but that is ok I got to enjoy it twice.
Sounds like you are enjoying the sun deck!
Bernie's Mom grew up just not far from Novi SAd, and we were to travel to her home town, but when the day came to make the journey the driver they suggested wanted an arm and a leg, so we cancelled. Unfortunate, but it was rediculous.
So we went on the day tour supplied by Vantage Travel.
Have you seen any Vantage boats along the way or docked near you.
Keep enjoying, the river is so peaceful. The locks are amazing. WE were fortunate enough tohavea professor from Nuremberg come on board and lecture us about the building of the Rhine Maine canal and the great Divide. They hopped on at one lock with their bicycle, and left their car and then got off at the next lock along the river after their presentation and rode their bike back to their car. Then another professor got on speaking on the great divide and did the same thing! Brilliant.
Keep enjoying,
D

Cora en Peter

Nou nou nou, wat een geluk dat je in de nachthemd toch nog op de foto van je paspoort lijkt, stel je voor, maar je het land niet in en je niet meer aankleden haha. En wat een geluk hebben jullie met het weer, genieten ten top, ga vooral zo door, nu even geen sluizen meer maar die komen heus wel weer op het programma,
Cora en Peter

Broertje

Zo te horen is het weer een nare reis,die jullie doen. Ik hoop voor Alie dat er niet op iederesluis een lokale Neuring zit anders geeft het wel erg veel sentiment.
Overigens denk ik dat ik namens ook andere lezers uitspreek dathet betreurenswaardig is geen foto,s aan te treffen van de grenscontrole in Servie. Dat is wel wat jammer!
Hier behoudens een hardnekkig vervelende ischiaszenuw best oke. Gister SKS gekeken op Starum. Zon wind , wolken skutjes wat wilje nog mooier?
Blijf lekker genieten,
Ab

Bauke en Jenny

We blijven jullie volgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!